P-bas strul

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

P-bas strul

Inlägg av hedling »

Hej! Satte ihop en P-bas idag, tyvärr inte ett ljud nånstans. För att utesluta mickarna borde man väl helt enkelt bara hålla sladdarna mot jackets kontakter så borde det komma ljud? Har testat mäta mickarna men min multimeter verkar vara lite konstig. Har har köpt ett färdigt set med potar och jack så borde inte vara fel på det tycker jag, kopplat enligt medföljande schema. Har testat byta plats på mickkablarna och testat sätta dom rakt på jacket men fortfarande inget ljud.

Ingen bra dag att bygga basar :evil: :)
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Kan tyvärr inte hjälpa dej, men du får lite goda tankar och en knuff på tråden.
Trist när det strular, och man så gärna vill få det att fungera NUUUUU..,
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Försök låna multmeter av nån snäll granne, eller köp en ny för nån hundring på biltema, alternativt byt batteri i multimetern
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

engson skrev:Kan tyvärr inte hjälpa dej, men du får lite goda tankar och en knuff på tråden.
Japp, speciellt när man skulle premiärrepa med den idag :p

Jag vet att det finns kunniga här! Men kan någon svara om man kan göra på detta enkla sätt? Att bara lägga tamparna från mickarna på jackets kontakter så ska det iallfall låta?
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Phear skrev:Försök låna multmeter av nån snäll granne, eller köp en ny för nån hundring på biltema, alternativt byt batteri i multimetern
Bytte batteri men ingen skillnad :/ men lånar en från jobbet :)
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

hedling skrev:
engson skrev:Kan tyvärr inte hjälpa dej, men du får lite goda tankar och en knuff på tråden.

Jag vet att det finns kunniga här! Men kan någon svara om man kan göra på detta enkla sätt? Att bara lägga tamparna från mickarna på jackets kontakter så ska det iallfall låta?
Lägga dem på vet jag inte, lätt att det glappar. När jag testade mina mickar senast så tvinnade jag iallafall ihop dem med kabeln som gick direkt till jacket.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

cub skrev:
hedling skrev:

Lägga dem på vet jag inte, lätt att det glappar. När jag testade mina mickar senast så tvinnade jag iallafall ihop dem med kabeln som gick direkt till jacket.
Kolla först att jacket inte kortsluter signalen. Brummar det som det ska när man petar på telepluggens spets? Det är normalt att det blir svagare brum jämfört med urdragen teleplugg om volympoten (eller pickupen) är ansluten till jacket.
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Förlåt min dumma förklaring, kontakt garanterar jag att ja har på jacket :)

Ska kolla så det inte kortsluter när jag kommer hem ikväll!
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Riboe skrev:
cub skrev:
hedling skrev:

Kolla först att jacket inte kortsluter signalen. Brummar det som det ska när man petar på telepluggens spets? Det är normalt att det blir svagare brum jämfört med urdragen teleplugg om volympoten (eller pickupen) är ansluten till jacket.
Du verkar ha hittat ett spår, det blir knäpptyst när telesladden är ikopplad. Vad beror det på? har gått igenom schemat väldigt många gånger nu och det ser ut som det ska, lödningarna är hela och verkar inte vara fel på heller. Men det är säkert något jag har missat 100 gånger om :)
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Eftersom det inte står nånstans så måste jag fråga, har du testat med andra kablar som du vet funkar i annan bas?
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Japp, två stärkare och två kablar som allt funkar med i min andra bas.

Kanske ska testa vrida på volymkontrollen :wink: hihi skämt o sido! Men har faktiskt hänt i början av min karriär :oops:
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Kan ha hittat felet, om detta kopplingsschema visar rätt så är det jag fick med fel.

Bild

Så, är detta rätt? Får bli ännu en lödstund imorrn på jobbet om man hinner.
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Tja Seymour Duncan borde veta vad dom pysslar med :) . Hur skiljer sig ditt shema mot det du postade nyss?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Phear skrev:Tja Seymour Duncan borde veta vad dom pysslar med :) . Hur skiljer sig ditt shema mot det du postade nyss?
Inte alls, teoretiskt. Kom på att tonpoten är ju en potentiometer, så ingen skillnad alls egentligen förutom det synliga att kontakterna på poten är "skiftade" alltså byglingen från volym till ton är skiftad på tonpoten.

Är alldeles för ivrig på att hitta nåt fel, ska lägga ner och titta lite imorrn istället.
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

hedling skrev:
Riboe skrev:
cub skrev:
hedling skrev:

Du verkar ha hittat ett spår, det blir knäpptyst när telesladden är ikopplad. Vad beror det på? har gått igenom schemat väldigt många gånger nu och det ser ut som det ska, lödningarna är hela och verkar inte vara fel på heller. Men det är säkert något jag har missat 100 gånger om :)
Knäpptyst säger du, när du petar på telepluggens spets när den sitter i jacket? Något litet brum borde höras.

Använd metalldelen på en mejsel eller liknande när du petar och håll inte händerna i kontakt med något som är anslutet till "jord", då blir det mindre brumsignal kvar av den du plockar upp från elektriska fält i omgivningen.

Min tanke var att du skulle kunna utesluta kortslutning vid telejacken t ex pga skärmningsfolie. Om du skall testa pickupen direktkopplad skall du ju ändå koppla loss tampen från volympoten. Och i sådant fall skall det ju brumma med full styrka.

Men prova också med volympoten i mittläge utan att koppla loss något. Om det är knäpptyst i ändlägena men inte i mittläget kan du gå vidare med att titta närmare på pickupen med kabel. Borde då vara kortis i någon av dessa.

Lite om vad man kan förvänta sig:
* När du inte har telepluggen ansluten är det du själv som brumgenerator mot förstärkarens inimpedans (storleksordning Mohm).
* Ipluggat men utan pickup med volympot fullt på bör fortfarande brumma ganska friskt (förstärkaringång shuntat med 250 kohm).
* Om pickupen dessutom är inkopplad blir det betydligt lägre nivå (shuntat med cirka... 10 kohm om det hade varit DC, vet ej vad det blir vid 50Hz).

Edit:
Ju mer jag tänker på det desto mindre övertygad känner jag mig om att det handlar om kapacitiv koppling/elektriska fält som jag skrev ovan. Det kan vara en gammal missuppfattning som jag närt i mina egna funderingar genom åren.

Jag tänker mig en (del av) Faraday's bur där allting inuti buren ju erhåller samma potential som buren. Men en sådan "luftkondensator" borde inte kunna leverera ström nog för att åstadkomma brum enligt ovan.

Det är väl mer troligt att det handlar om (magnetiskt) inducerad ström i den del av ett spolvarv som kroppen utgör bland elledningarna i rummet. Det kunde ju vara intressant att kolla hur brumspänningen förändras om man lägger sig dubbelvikt :lol:
Användarvisningsbild
hedling
Medlem

Inlägg av hedling »

Började om från början, och lödde om alla lödningar samt gjorde enligt schemat jag postade ovan. Lade också på mer lod på mickarna så att det verkligen täckte tråden som kommer från spolen och nu är jag jätteglad för det funkar utmärkt. :D Tänkte som så att kan jag utesluta min egen lödning helt så kan ja vara säker innan jag börjar skylla på något annat.

Det som fortfarande stör mig är att jag inte vet vad felet var eller om det kommer tillbaks när man minst anar det. utesluter inte att jag hade kopplat fel/råkat få kontakt med en spretande kardel eller liknande men kollade så många gånger att det känns inte som det. Men det är väl antagligen ett fel som uppstod för att man var alldeles för ivrig att få lite ljud i basen.

Riboe, du tänker i väldigt spännande banor! Elektronik är väldigt spännande och börjar man forska i det tar det nästan aldrig slut. :)

Nej nu ska ja lägga mig på golvet dubbelvikt och med en ensträngad pbas :lol: Tack allihop för funderingarna och tankarna!
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Skriv svar