Stora U-sonics-tråden [fd. sambeställa DarkStar]

Prata om mickar och elektronik
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Mungi skrev:Jag skulle nog hellre vänt på skruvarnas och polernas placering i kromsargen. DS har polerna på den sidan där det är en bredare sarg. Bisonics har tvärtom.

Jag tycker det finns flera anledningar att ha som bisonics. Dels för att göra en tydlig referens till Hagström=made in Svedala. Dels för att bisonics faktiskt är orginalet och DS är kopian. Och dels för att om man har samma som DS så kommer man inte kunna se att det är en annan mick när den sitter i en bas. Eftersom DS redan är så etablerade och spridda som kommer alla tro att U-sonics är DS när de sitter i en bas. Det kommer säljas beggade basar med U-sonics där annonser säger att det är DS. Det kommer bli svårare att få ut U-sonics som varumärke och U-sonics riskerar att klassas som en kopia av en kopia.

Darkstar till vänster och sen kommer två bisonics.

Bild
Håller med.
Plus att det blir enklare att variera ljudet i en och samma fräsning genom att rotera micken. På Darkstar ger det inte jättestor skillnad eftersom polerna nästan är centrerade.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Jag skulle nog hellre vänt på skruvarnas och polernas placering i kromsargen. DS har polerna på den sidan där det är en bredare sarg. Bisonics har tvärtom.
För att ytterligare särskilja U-Sonics från de andra två rent estetick, så skulle man ju kunna göra sargen mer symmetrisk och lika bred på båda sidor. Polplaceringen behöver ju inte påverkas av ett sådant grepp.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
För att ytterligare särskilja U-Sonics från de andra två rent estetick, så skulle man ju kunna göra sargen mer symmetrisk och lika bred på båda sidor. Polplaceringen behöver ju inte påverkas av ett sådant grepp.
Jag tycker nog inte man ska särskilja. Det förlorar man på i marknadsföring skulle jag tro. Däremot finns det mycket att vinna på att marknadsföra en stark referens till orginalet Hagström Bisonics och utnyttja det faktum att U-sonics tillverkas i Sverige, precis som orginalet. Då är det bra om de också ser ut som orginalet och inte särskiljs vad gäller design. Gör man en ny design som skiljer sig för mycket som mister man referenser till båda dessa legendariska mickar, och det vore inte bra alls marknadsföringsmässigt. Designen på DS/bisonics är inte bara legendarisk och lätt att känna igen - den är också allmänt erkänd som väldigt snygg. Det vore synd att inte ta vara på det tycker jag.

Chisonics hade till exempel alldeles säkert sålt bättre om dom sett ut som DS/bisonics. Jag tror säkert att dom faktiskt hade "låtit" bättre för många konservativt lagda (vilket nog en majoritet bassister är - tänk Fender-maffian! :D ) om de hade sett ut som DS/bisonics.

Om någon vill modda en Dearmond Guild eller bygga en Tractor-bas så vill de att designen ska vara som på orginalet. Då skulle de välja DS istället för omdesignade U-sonics även om U-sonics skulle låtit närmare orginalet ljudmässigt. Dom skulle absolut inte välja Chisonics.

Då tycker jag det är mycket bättre att ha samma form och mått men särskilja med anodiserad yta eller annat. DS går(gick) att specialbeställa med okromad mässingssarg till exempel. det borde väl kanske gå att ordna utan extra kostnad om Evilbiker tar ett fåtal ex okromade sarger i sin beställning. Plastdelen kanske går att få beställa i andra färger eller med struktur på ytan utan att priset drar iväg för mycket.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

jr skrev:Håller med.
Plus att det blir enklare att variera ljudet i en och samma fräsning genom att rotera micken. På Darkstar ger det inte jättestor skillnad eftersom polerna nästan är centrerade.
Väldigt bra och viktig poäng! :D
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Jag tycker nog inte man ska särskilja. Det förlorar man på i marknadsföring skulle jag tro. Däremot finns det mycket att vinna på att marknadsföra en stark referens till orginalet Hagström Bisonics och utnyttja det faktum att U-sonics tillverkas i Sverige, precis som orginalet. Då är det bra om de också ser ut som orginalet och inte särskiljs vad gäller design. Gör man en ny design som skiljer sig för mycket som mister man referenser till båda dessa legendariska mickar, och det vore inte bra alls marknadsföringsmässigt. Designen på DS/bisonics är inte bara legendarisk och lätt att känna igen - den är också allmänt erkänd som väldigt snygg. Det vore synd att inte ta vara på det tycker jag.
Du har nog rätt i mycket av det du säger, men samtidigt är jag inte så säker på att några millimeter mer metall på ena sidan och några millimeter mindre på andra skulle göra att alla referenser till de båda legendariska mikarna gick om intet. Snarare skulle det kunna ge en egen identitet, men ändå med tydliga referenser bakåt i tiden. :)

Därmed inte sagt att nämnda millimetrar inte skulle kunna stjälpa utseendet. Det vet man först när man har sett resultatet av en sådan modifiering.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:Jag tycker nog inte man ska särskilja. Det förlorar man på i marknadsföring skulle jag tro. Däremot finns det mycket att vinna på att marknadsföra en stark referens till orginalet Hagström Bisonics och utnyttja det faktum att U-sonics tillverkas i Sverige, precis som orginalet. Då är det bra om de också ser ut som orginalet och inte särskiljs vad gäller design. Gör man en ny design som skiljer sig för mycket som mister man referenser till båda dessa legendariska mickar, och det vore inte bra alls marknadsföringsmässigt. Designen på DS/bisonics är inte bara legendarisk och lätt att känna igen - den är också allmänt erkänd som väldigt snygg. Det vore synd att inte ta vara på det tycker jag.
Du har nog rätt i mycket av det du säger, men samtidigt är jag inte så säker på att några millimeter mer metall på ena sidan och några millimeter mindre på andra skulle göra att alla referenser till de båda legendariska mikarna gick om intet. Snarare skulle det kunna ge en egen identitet, men ändå med tydliga referenser bakåt i tiden. :)

Därmed inte sagt att nämnda millimetrar inte skulle kunna stjälpa utseendet. Det vet man först när man har sett resultatet av en sådan modifiering.
Jag håller med delvis och skulle hållit med helt om det vore så att DS och Bisonics såg likadana ut. Men nu när DS ser annorlunda ut än orginalet, och U-sonics har samma tillverkningsland som orginalet, så tycker jag att det vore onödigt att inte utnyttja det i marknadsföringssyfte.

På talkbass finns en DS-klubb. Jag har gjort lite inlägg där för att hajpa U-sonics. En kille från Holland (eller om det var Frankrike) gjorde ett inlägg för ett par veckor sedan och berättade att han redan var i princip klar att leverar kopior på DS. Han postade CAD-bilder och allt. Skulle linda 100 st och sälja 70 - först till kvarn. Inlägget raderades sen efter några timmar. Vet inte varför. Sen finns det en annan jänkare som deklarerat att han ska ha DS-kopior klara till okt 1011. Han la ner projektet i somras när Fred var på gång igen. Hör inte sett nått nytt om det men man kan ju räkna med att han plockar upp det igen.

Hursomhelst, U-sonics kommer få konkurrens. Då gäller det att utnyttja allt man har, och det U-sonics har som inte DS har är att tillverkningslandet och en tydligare referens till orginalet eftersom man kommer kunna göra skräddarsydda beställningar vad gäller lindning så att de låter mer som DS eller som bisonics. Om dessa nya kopior ser precis ut som DS så kommer många säkert föredra de framför omdesignade U-sonics hur de än låter (en dekalmoddad Squire "låter" bättre än en vanlig Squire i mångas öron). Det vore synd.

Sen får man tänka på att DS faktiskt låter väldigt annorlunda än bisonics. I den mån de är kopior handlar det först och främst om utseendet. Men de har tagits emot med öppna armar som vore de precis lika som bisonics. Det hade aldrig hänt om de såg annorlunda ut än bisonics.

Som sagt, hade DS och bisonics sett likadana ut hade det kanske funnits en poäng med att förändra utseendet något. Nu tycker jag instället att det finns väldigt starka skäl till att hålla sig till orginalet. Jag brukar inte vara konservartiv med sånt här alls men här är jag det - det hadlar inte om vad jag vill ha för mickar utan att jag vill att Evilbiker ska sälja så mycket som möjligt!. :D

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:På talkbass finns en DS-klubb. Jag har gjort lite inlägg där för att hajpa U-sonics. En kille från Holland (eller om det var Frankrike) gjorde ett inlägg för ett par veckor sedan och berättade att han redan var i princip klar att leverar kopior på DS. Han postade CAD-bilder och allt. Skulle linda 100 st och sälja 70 - först till kvarn. Inlägget raderades sen efter några timmar. Vet inte varför.
Troligen raderades inläget för att Talkbass har nolltolerans mot folk som gör reklam för sina affärsverksamheter, eller försöker sälja saker annat än i radannonsdelen. :)

I övrigt är vi både överens och inte, du och jag. Och i slutänden är det ju Evilbiker som bestämmer hur mikarna ska se ut, o.s.v. Det kommer bli bra, oavsett hur det blir.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Mungi skrev:På talkbass finns en DS-klubb. Jag har gjort lite inlägg där för att hajpa U-sonics. En kille från Holland (eller om det var Frankrike) gjorde ett inlägg för ett par veckor sedan och berättade att han redan var i princip klar att leverar kopior på DS. Han postade CAD-bilder och allt. Skulle linda 100 st och sälja 70 - först till kvarn. Inlägget raderades sen efter några timmar. Vet inte varför.
Troligen raderades inläget för att Talkbass har nolltolerans mot folk som gör reklam för sina affärsverksamheter, eller försöker sälja saker annat än i radannonsdelen. :)

I övrigt är vi både överens och inte, du och jag. Och i slutänden är det ju Evilbiker som bestämmer hur mikarna ska se ut, o.s.v. Det kommer bli bra, oavsett hur det blir.
:tummenupp:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Det blir som macahan har ritat dom, för han har lagt ner mer än en halv arbets vecka på att rita dom och nu blir det inga ändringar! Kan göra dom åt samma håll som BS så blir det nog bra, sen är det ju så att jag ska först se om vad det blir för pris på plåt och plast bobbinen, kanske blir tok dyrt och då får jag köra på att pressa dom själv! Sen ytan får jag se men kör nog på svart, tror det kan dra iväg om man tar och joxar till det och om man skulle ta en annan yta också, så måste dom göra två formar och det är väl dom som kostar, olika färg kan man ju fråga om det skiljer i pris! Jag skulle säker kunna köpa anodiserad alu plåt och få den tillklippt och ha som extra tilllägg, får se sen, men först måste ju jag få till att bobbin och plåt fixar sig!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Evilbiker skrev:Det blir som macahan har ritat dom, för han har lagt ner mer än en halv arbets vecka på att rita dom och nu blir det inga ändringar!

Blir grymt!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

peter_s skrev:
Evilbiker skrev:Det blir som macahan har ritat dom, för han har lagt ner mer än en halv arbets vecka på att rita dom och nu blir det inga ändringar!

Blir grymt!

Grymt är bara förnamnet. :playing: Jag ska göra Guild Stafire-kopia med lite egna modifieringar av utseendet. Varitone med push/pull blend pot till varje mick, en tone booster och en high/low pass filter. 8 rattar + mickväljare. Trärent med satin-finish och pärlemorinläggningar (eller ben, horn eller träintarsia) som markeringar till Varitonerna och rattarna. Kommer bli grymt och mer därtill.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

För att förtydliga bara.. Polernas placering i förhållande till kåpan är irrelevant, dvs ds eller bs-jämförelsen.. Varför? Jo för polerna är endast illustrerade för att visa att det inte blir "emg-ish".. Jag har gjort ritningar på en äkta bisonic så det lär fungera att skapa en sån från den bobbinen som är ritad. Polerna är alltså bara "for show"..
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Evilbiker skrev:Det blir som macahan har ritat dom, för han har lagt ner mer än en halv arbets vecka på att rita dom och nu blir det inga ändringar! Kan göra dom åt samma håll som BS så blir det nog bra, sen är det ju så att jag ska först se om vad det blir för pris på plåt och plast bobbinen, kanske blir tok dyrt och då får jag köra på att pressa dom själv! Sen ytan får jag se men kör nog på svart, tror det kan dra iväg om man tar och joxar till det och om man skulle ta en annan yta också, så måste dom göra två formar och det är väl dom som kostar, olika färg kan man ju fråga om det skiljer i pris! Jag skulle säker kunna köpa anodiserad alu plåt och få den tillklippt och ha som extra tilllägg, får se sen, men först måste ju jag få till att bobbin och plåt fixar sig!
Är inte det viktigaste hur det låter och inte hur det ser ut? :wink:
Verkar som Urbans mick kommer vara snarlik i utseendet. För min del skulle det lika gärna kunna suttit i en standard kåpa av något slag. Jag vill åt ljudet. Looken är sekundär, men det är jag det......

Hatten av till Macahan för ritningar och modeller. Bra jobbat! :clappy: :clappy: :clappy:
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Matte skrev:Är inte det viktigaste hur det låter och inte hur det ser ut? :wink:
Verkar som Urbans mick kommer vara snarlik i utseendet. För min del skulle det lika gärna kunna suttit i en standard kåpa av något slag. Jag vill åt ljudet. Looken är sekundär, men det är jag det......
För väldigt många är nog utseende väldigt viktigt, och jag tycker det vore roligt om Evilbikers U-sonics blir en lika stor framgång som DS. Då är det nog bra att tänka på att många tycker att utseendet är lika viktigt som ljudet så att dom inte väljer nåt annat istället.

För att citera en annan här på forumet:
blackparkas skrev:Hur är det tänkt att designen på dessa kommer se ut?
Kommer de se ut som en darkstar/U-sonic?

Det är ju lite halva grejen känns det som... :D

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Tycker också om modellen för hur den ser ut, men jag skulle kunna redan nu göra en som låter som den gör....det är inte det svåra med detta, helt vanlig mick ju inge konstigt alls :D
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

hur går det på ram-fronten? finns det någon möjlig tillverkare?
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

är i kontakt med en firma i Korea!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Evilbiker skrev:Tycker också om modellen för hur den ser ut, men jag skulle kunna redan nu göra en som låter som den gör....det är inte det svåra med detta, helt vanlig mick ju inge konstigt alls :D
Alt är lätt när man kan det. Jag är bara full av beundran. :D

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Bara man har alla parametrar så är det inge konstigt alls, då är det som vilken annan mick som helst, inte som att dom gjort nått nytt precis....skulle man inte ha rätt parametrar på tex J eller P så blir det inte rätt där heller!
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Mungi skrev:
Matte skrev:Är inte det viktigaste hur det låter och inte hur det ser ut? :wink:
För väldigt många är nog utseende väldigt viktigt, och jag tycker det vore roligt om Evilbikers U-sonics blir en lika stor framgång som DS. Då är det nog bra att tänka på att många tycker att utseendet är lika viktigt som ljudet så att dom inte väljer nåt annat istället.

För att citera en annan här på forumet:
blackparkas skrev:Hur är det tänkt att designen på dessa kommer se ut?
Kommer de se ut som en darkstar/U-sonic?

Det är ju lite halva grejen känns det som... :D
Klart de kommer se ut som U-sonicmickar. Det är U-sonicmickar.....

Micken kommer se snarlik ut, men att diskutera huruvida det ska vändas hit eller dit och yta på bobinen utan att ha någon som helst uppfattning om vad det kostar att ta fram dessa saker är för mig väldigt roande. Det låter som ni tror att det är något man gör på en kafferast och att det kostar noll och ingenting i och med att micken redan finns. Produktutveckling alltså, trots att det i detta fallet handlar mer eller mindre om reverse engineering så är det en del arbete med att ta fram material för att kunna tillverka en kopia.

Det ska vara flera höjder på plåtsargen, olika yta på plastbobinen, polerna hit eller dit osv. Skulle Urban tillgodose alla dessa önskemål så skulle vi bli erbjudna en pickup som många skulle anse vara på tok för dyr. Alltså ingen skulle köpa.
Där har du en del av förklaringen till att Fred inte kommit med en 5 strängs version än. Utvecklingskostnad kontra potentiell försäljning är troligen inte försvarbar. Där är inte "bara" när det gäller produktutveckling. Då fortsätter han sälja sin 4 strängsvariant och kanske tjäna en slant på det.
Evilbiker skrev: Det blir som macahan har ritat dom, för han har lagt ner mer än en halv arbets vecka på att rita dom och nu blir det inga ändringar! Kan göra dom åt samma håll som BS så blir det nog bra, sen är det ju så att jag ska först se om vad det blir för pris på plåt och plast bobbinen, kanske blir tok dyrt och då får jag köra på att pressa dom själv! Sen ytan får jag se men kör nog på svart, tror det kan dra iväg om man tar och joxar till det och om man skulle ta en annan yta också, så måste dom göra två formar och det är väl dom som kostar, olika färg kan man ju fråga om det skiljer i pris! Jag skulle säker kunna köpa anodiserad alu plåt och få den tillklippt och ha som extra tilllägg, får se sen, men först måste ju jag få till att bobbin och plåt fixar sig!
Macahan skrev: För att förtydliga bara.. Polernas placering i förhållande till kåpan är irrelevant, dvs ds eller bs-jämförelsen.. Varför? Jo för polerna är endast illustrerade för att visa att det inte blir "emg-ish".. Jag har gjort ritningar på en äkta bisonic så det lär fungera att skapa en sån från den bobbinen som är ritad. Polerna är alltså bara "for show"..
Läs Urbans och Macahans sensate inlägg ordentligt och fundera på hur era önskemål är mottagna. Verkar inte som någon av dem är speciellt sugna på att tillgodose allt som önskas. Vi har sett en 3D modell av den kommande micken. Urban har inte berättat om det blir med poljusteringen och det anser jag inte bara nödvändigt. Det som återstår och se är om de ger sig på att bygga den något komplicerade poljusteringen. Hoppas det kommer en version utan den. Trots att det inte är korrekt...... :wink:
Den skulle låta likadant, eller påverkar justerskruvarnas magnetfält ljudet (då de har har omvänd polaritet med mickpolerna). Det kan ni fundera på.

Ja, visst har utseendet betydelse, men jag skulle nog säga att det är ljudet jag gillar mest. Micken i sig passar inte på alla basar.

Jag hoppas Urban kommer fortsätta informera om utvecklingen. Det är ändå han som tar fram produkten och bestämmer vad som är vettigt att göra eller inte göra i förhållande till vad det kommer kosta. Vi får hoppas att det är genomförbart och att det inte faller på kostnaderna.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Matte skrev:Det ska vara flera höjder på plåtsargen, olika yta på plastbobinen, polerna hit eller dit osv. Skulle Urban tillgodose alla dessa önskemål så skulle vi bli erbjudna en pickup som många skulle anse vara på tok för dyr. Alltså ingen skulle köpa.

Läs Urbans och Macahans sensate inlägg ordentligt och fundera på hur era önskemål är mottagna. Verkar inte som någon av dem är speciellt sugna på att tillgodose allt som önskas.
Det är väl ingen som har sagt att det ska vara på något annat sätt än precis just så som Evilbiker vill ha det. Som ett uttryck för en stor entusiasm har folk, inklusive jag, har bara spånat idéer. Det är självklart inte är detsamma som att på något sätt kräva av Evilbiker att han ska tillgodose varenda lite idé.

Alla mina synpunkter på utseende och utförandet har handlat om vad jag tror är bäst för Evilbiker inte vad jag själv personligen vill ha. peter_s har även han uttryckt att det är Evilbiker som bestämmer och att de här mickarna ska se ut precis just som u-sonics och inget annat.

Det var min idé att fråga Evilbiker om han var intresserad av det här. Jag är så glad att han nappade. Jag har skickat mina bisonics till honom så han har kunnat mäta och studera dom. Det är mina bisonics som Macahan har ritat av och mätt. Jag har hittat potentiella producenter åt Evilbiker i Kina. Jag har jobbat för att hajpa U-sonics på talkbass. Jag vill inget annat än att det har ska bli bra för Evilbiker. Tycker väldigt kul att folk visar en sån entusiasm för det här projektet. Jag är ganska säker på att Evilbiker känner likadant, och inte tar synpunkter som krav. Då är det trist när man kommer in med negativa kommentarer och bara dissar den entusiasmen (och sen själv kommer med massa "önskemål").

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Inget tjafs i denna tråd, blir nog bra hur som helst...vi får se hur det går helt enkelt, roligt att ni verkar engagerade i alla fall!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Evilbiker skrev:Inget tjafs i denna tråd, blir nog bra hur som helst...vi får se hur det går helt enkelt, roligt att ni verkar engagerade i alla fall!

Matte! :hug:

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Jag har kollat runt lite och även jiddrat med en kille på talkbass. Det verkar faktiskt som Hagström gjorde bisonics både med polerna åt den smala kromsargssidan och med polerna mot den bredare sidan (som Darkstar).

Personligen tycker det ändå vore bättre med polerna mot den smalare sidan av den anledning jr lyfte fram tidigare - att man då kan vända på mickarna för att förflytta polerna neråt eller uppåt. När polerna är mot den bredare sidan hamnar polerna i princip i mitten av micken. Då spelar det ingen roll om man vänder micken. Det blir ju en fördel som U-sonics har som inte DS har, och det kan ju aldrig vara fel.

~ Grace Slick
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Mungi skrev:Jag har kollat runt lite och även jiddrat med en kille på talkbass. Det verkar faktiskt som Hagström gjorde bisonics både med polerna åt den smala kromsargssidan och med polerna mot den bredare sidan (som Darkstar).

Personligen tycker det ändå vore bättre med polerna mot den smalare sidan av den anledning jr lyfte fram tidigare - att man då kan vända på mickarna för att förflytta polerna neråt eller uppåt. När polerna är mot den bredare sidan hamnar polerna i princip i mitten av micken. Då spelar det ingen roll om man vänder micken. Det blir ju en fördel som U-sonics har som inte DS har, och det kan ju aldrig vara fel.
Det är inte kromsargens bredd som kommer avgöra hur du kommer kunna placera micken utan bobbinens bredd och placering. Om man sätter den som du föreslår så kan det bli svårt att vända på micken då man får fräsa väldigt snålt i kroppen för att man inte ska riskera att micken inte täcker urfräsningen. Om den är vänd som DS så har man lite mer spelrum och rätt fräst så kan man justera mickens placeringenen del utan att det finns risk för att hålet kommer synas. Alltså kan man med enkelhet flytta polerna flera cm och på så sätt ha ganska stor skillnad i position och ljud.
Kika på den genomskurna bilden och fundera på hur när kanten bobbinen kommer om man placerar den mot den smala kromsargen. Då du måste räkna med mickjusteringens skruvar och plåtar under så finns det en risk att du inte kommer kunna justera placeringen så mycket utan att urfräsningen kommer synas i ena änden. Alltså mindre justermån vilket är tvärtemot det som ni eftersträvar.
Om vi ska "rätta" till det så får Urban och Sebastian gå tillbaka till ritbordet och göra om ritningar och 3D modeller med en annan utformning på bobbinen som är smalare så man på det sättet får möjligheten att kunna vända micken utan risker för glipor. Tycker du det är en god idé så kör på det. :wink:
Bara en tanke (den nedre genomskärningen syftar jag på. Med lite fantasi så kan du se hur nära bobbinen kommer kanten om du vänder på kromkåpan.)
Bild

DS funkar väldigt bra att vända och man kan flytta den enligt ovanstående påstående. Det har jag själv testat härom veckan när jag monterade en i min bas. Man kan lätt flytta polerna och spolen 2-3cm genom att vända och flytta micken i sidled i urfräsningen. Det gör stor skillnad för ljudet.
Skriv svar