Något varmare black metal-sound?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
imaster
Medlem

Något varmare black metal-sound?

Inlägg av imaster »

Jag är ute efter en pedal av nåt slag som kan ge mig lite av den dist och ton jag behöver när vi lirar live. Har snöat in lite på främst hur Marduks senare låter, kolla här t.ex. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Fzo#t=243s. Även Watain kör lite liknande på sin senaste platta och det är åt det hållet jag vill gå.

Var inne och testade en EBS ValveDrive häromdagen och den tyckte jag var riktigt schysst, väldigt flexibel liten pryl och jag tror jag kan ratta fram ett ljud som jag skulle kunna köra där - även om den kanske lät lite för "trasig" vid högre distnivåer (hann inte skruva så mycket). Men frågan är om jag borde kolla på nåt annat? SansAmp verkar också vara ruskigt bra prylar men jag har inte hittat nånstans att prova dem än (ska till Malmö imorrn och sen om Sandbergs har nån inne). Ska jag kika på nåt annat; Hartke? Ashdown? Electro Harmonix?

Vad tror ni, för att likna ovan länkade ljud i en pedal, what´s my best bet? Upp till ~3000 kr i nypris och helst inte mer än 3 kg.

Tack! :)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Har själv inte testat Valvedrive:n så den kan jag inte uttala mig om. Sansamp ÄR bra. Dock är sansampen mer en preamp än en dist, vilket iofs är bra då du kan koppla den rakt in i PA:t när ni spelar live om du inte har tillgång till vettig stärk. Men givetvis går det att använda den som distpedal också. Du vet att det finns flera olika sansamps både Bass Driver DI och VTBass, testa båda om du har möjlighet. Tror att Sandbergs har bägge inne.

Hartke? Syftar du på deras Bass attack? Också en preamp, har ägt en sån och tyckte att den fungerade bättre som just preamp än som distpedal.

En pedal jag kan tipsa om som kanske inte blivit så populär än bland just basister (kanske just för att det är en gitarrpedal) är Marshalls The Jackhammer. Använder själv en sån nu och är grymt nöjd med ljudet. Dessutom går dom att hitta för några futtiga hundringar begagnat.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Humm...finns det något parti i låten där man kan höra basen ordentligt?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Vill bara kommentera Valvedriven lite. Jag har en och tycker den är kanonbra och användbar på olika sätt och låter bra.

MEN, jag uppfattar det som att den reagerar ganska olika beroende på vilken bas man använder. Så vill du känna dig trygg så testa ordentligt med din bas först om du har chansen.
Användarvisningsbild
J-man
Medlem

Inlägg av J-man »

200071 skrev:Vill bara kommentera Valvedriven lite. Jag har en och tycker den är kanonbra och användbar på olika sätt och låter bra.

MEN, jag uppfattar det som att den reagerar ganska olika beroende på vilken bas man använder. Så vill du känna dig trygg så testa ordentligt med din bas först om du har chansen.
+1 (Som alla skriver här på PB)

Jag har testat en valvedrive med min jazz och tyckte den var okey. Nu kör jag med VT Bass med min precision och jag ÄLSKAR den pedalen! (Tack Basse på 4sound för rekomendationen!)
Har inte kört jazzen i den ännu (av någon anledning) men jag kan tänka mig att den är bananer till den också.
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

cub skrev:Humm...finns det något parti i låten där man kan höra basen ordentligt?
I outrot till låten "Into utter madness" på albumet Wormwood.
Tycker soundet det låter ganska basic. En schysst distpedal så är du nära. Har fått till liknande ljud med pedaler som Gollmer Big Stack och ProCo Rat.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
imaster
Medlem

Inlägg av imaster »

Bassplaya skrev:Har själv inte testat Valvedrive:n så den kan jag inte uttala mig om. Sansamp ÄR bra. Dock är sansampen mer en preamp än en dist, vilket iofs är bra då du kan koppla den rakt in i PA:t när ni spelar live om du inte har tillgång till vettig stärk. Men givetvis går det att använda den som distpedal också. Du vet att det finns flera olika sansamps både Bass Driver DI och VTBass, testa båda om du har möjlighet. Tror att Sandbergs har bägge inne.

Hartke? Syftar du på deras Bass attack? Också en preamp, har ägt en sån och tyckte att den fungerade bättre som just preamp än som distpedal.

En pedal jag kan tipsa om som kanske inte blivit så populär än bland just basister (kanske just för att det är en gitarrpedal) är Marshalls The Jackhammer. Använder själv en sån nu och är grymt nöjd med ljudet. Dessutom går dom att hitta för några futtiga hundringar begagnat.
Jag tror inte man behöver ruskigt mycket dist för att få det ljud som jag eftersträvar, dock vet jag inte för trots att jag spelat rätt länge har jag alltid varit lite "purist" och aldrig velat befatta mig med nåt att stampa på som kunde förstöra det fina ljudet som kom ur basen... :wink:

Vad jag är ute efter, som sagt, är att kunna ha ett och samma ljud oavsett stärkare jag blir tilldelad och oavsett om vi line:ar basen eller kör stärkaren som utljud. Och eftersom vi kommer ha lånad/hyrd backline nu på de hittills bokade spelningarna så kan jag inte själv välja vilken stärkare jag ska ha.
200071 skrev:Vill bara kommentera Valvedriven lite. Jag har en och tycker den är kanonbra och användbar på olika sätt och låter bra.

Jag provade den med en ny SR500 - den är tillräckligt lik min lite äldre i ljud så jag tyckte det var tillräckligt rättvist. :)
joachime skrev:
cub skrev:Humm...finns det något parti i låten där man kan höra basen ordentligt?
I outrot till låten "Into utter madness" på albumet Wormwood.
Tycker soundet det låter ganska basic. En schysst distpedal så är du nära. Har fått till liknande ljud med pedaler som Gollmer Big Stack och ProCo Rat.
Tackar för tipsen! Ja, det är ett ganska basic sound men ändå tillräckligt mycket förvridning på för att låta snyggt själv och passa in i musiken.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Testa en MXR M80!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rrj8EGe4 ... re=related[/youtube]
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

TDHP skrev:Testa en MXR M80!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rrj8EGe4 ... re=related[/youtube]
+1

Om du kan vänta några veckor så finns det snart en dylik till salu här på forumet.
imaster
Medlem

Inlägg av imaster »

Det slutade med en EBS ValveDrive iallafall. Fick ett pris jag inte kunde motstå på en ny så jag slog till. P.g.a. lite stressiga repor har jag dock inte hunnit skruva mer än till ett hyfsat ljud men jag tror att den är nästan precis vad jag är ute efter - med ett undantag, den skulle haft en utgång till (kanske får bygga till det själv... ;) ).
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

imaster skrev: Vad jag är ute efter, som sagt, är att kunna ha ett och samma ljud oavsett stärkare jag blir tilldelad och oavsett om vi line:ar basen eller kör stärkaren som utljud. Och eftersom vi kommer ha lånad/hyrd backline nu på de hittills bokade spelningarna så kan jag inte själv välja vilken stärkare jag ska ha.
Lite sent nu men...
Det är precis denna kommentar som passar så fantastiskt in på SansAmp. Både BDDI och VTBass. Kanonljud i ganska mediokra stärkare och XLR ut för utljud så publiken oxå får höra "ditt fantastiska sound". :D Så skulle du ångra dig kan du testa dessa...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar