Bassplaya skrev:Har själv inte testat Valvedrive:n så den kan jag inte uttala mig om. Sansamp ÄR bra. Dock är sansampen mer en preamp än en dist, vilket iofs är bra då du kan koppla den rakt in i PA:t när ni spelar live om du inte har tillgång till vettig stärk. Men givetvis går det att använda den som distpedal också. Du vet att det finns flera olika sansamps både Bass Driver DI och VTBass, testa båda om du har möjlighet. Tror att Sandbergs har bägge inne.
Hartke? Syftar du på deras Bass attack? Också en preamp, har ägt en sån och tyckte att den fungerade bättre som just preamp än som distpedal.
En pedal jag kan tipsa om som kanske inte blivit så populär än bland just basister (kanske just för att det är en gitarrpedal) är Marshalls The Jackhammer. Använder själv en sån nu och är grymt nöjd med ljudet. Dessutom går dom att hitta för några futtiga hundringar begagnat.
Jag tror inte man behöver ruskigt mycket dist för att få det ljud som jag eftersträvar, dock vet jag inte för trots att jag spelat rätt länge har jag alltid varit lite "purist" och aldrig velat befatta mig med nåt att stampa på som kunde förstöra det fina ljudet som kom ur basen...
Vad jag är ute efter, som sagt, är att kunna ha ett och samma ljud oavsett stärkare jag blir tilldelad och oavsett om vi line:ar basen eller kör stärkaren som utljud. Och eftersom vi kommer ha lånad/hyrd backline nu på de hittills bokade spelningarna så kan jag inte själv välja vilken stärkare jag ska ha.
200071 skrev:Vill bara kommentera Valvedriven lite. Jag har en och tycker den är kanonbra och användbar på olika sätt och låter bra.
MEN, jag uppfattar det som att den reagerar ganska olika beroende på vilken bas man använder. Så vill du känna dig trygg så testa ordentligt med din bas först om du har chansen.
Jag provade den med en ny SR500 - den är tillräckligt lik min lite äldre i ljud så jag tyckte det var tillräckligt rättvist.
joachime skrev:cub skrev:Humm...finns det något parti i låten där man kan höra basen ordentligt?
I outrot till låten "Into utter madness" på albumet Wormwood.
Tycker soundet det låter ganska basic. En schysst distpedal så är du nära. Har fått till liknande ljud med pedaler som Gollmer Big Stack och ProCo Rat.
Tackar för tipsen! Ja, det är ett ganska basic sound men ändå tillräckligt mycket förvridning på för att låta snyggt själv och passa in i musiken.