Sagt och gjort så tog jag och jordade allt med koppartejp, drog också en jordkabel till caviteten till stallpickupen.
Resultatet blev under 1 ohm i båda caviteterna och en brumfri Jazzbas!
Priset var en kvälls arbete, koppartejpen hade jag redan.

http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... cts_id=805fieldflower skrev:Det där vore nog en bra övning på ett par av mina basar också.
Var hittar ni koppartejpen och vad kostar den?
Det är ju trevligare med koppar för att man kan löda fast ledare i det. Men all koppar tejp är ju löjligt dyrt och trixigt att få tag i. Jag brukar använda aluminiumfolie och limpicka. För att jorda brukar jag ta en liten skruv och fästa jordkabeln med i basen.Lowlife skrev:Har kört med vanlig köksaluminiumfolie och dubbelhäftande tejp alternativt lim.
Funkar utmärkt. Har på känsliga mikar klätt in hela paketet i folie, det går fint om man har lösa kåpor, så syns det algrig. Jag löser jordförbindelsen genom att lägga en tråd som klämmer mot folien på lämpligt ställe. Har alltid blivit totalt brumfritt.
+ på denA_Warning skrev:Det är ju trevligare med koppar för att man kan löda fast ledare i det. Men all koppar tejp är ju löjligt dyrt och trixigt att få tag i. Jag brukar använda aluminiumfolie och limpicka. För att jorda brukar jag ta en liten skruv och fästa jordkabeln med i basen.Lowlife skrev:Har kört med vanlig köksaluminiumfolie och dubbelhäftande tejp alternativt lim.
Funkar utmärkt. Har på känsliga mikar klätt in hela paketet i folie, det går fint om man har lösa kåpor, så syns det algrig. Jag löser jordförbindelsen genom att lägga en tråd som klämmer mot folien på lämpligt ställe. Har alltid blivit totalt brumfritt.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Kan man inte köra aluminium över allt och en liten snutt koppar där man ska löda jorden?A_Warning skrev: Det är ju trevligare med koppar för att man kan löda fast ledare i det. Men all koppar tejp är ju löjligt dyrt och trixigt att få tag i. Jag brukar använda aluminiumfolie och limpicka. För att jorda brukar jag ta en liten skruv och fästa jordkabeln med i basen.
Funkar det till hattar också? Behöver nog en sån.Ente skrev:Går alldeles utmärkt annars med vanlig jäkla 'grillfolie' och sen lägga en spretig flertrådig ledare under, det ger perfekt kontakt mellan alla kaviteter (bakom mickarna och kontrollerna) som man sen kopplar ihop med stall, pot-höljen, och jord.
Enbart koppar- eller aluminiumfolie gör ingen skillnad. Du måste dra en sladd till en punkt som är jordad, förslagsvis till någon av potentiometrarna. Då leder du bort brummet ner till jord, lite populärt uttryckt.brempa skrev:Ursäkta en korkad fråga. Det här med el, spänning, ledare etc. är inte min grej.
Jag har köpt koppartejp på nätet, från elektro kit, och jag har klätt in både hålet där mikarna och potarna sitter.
Det brummar fortfarande...
Vad är det för slags mätare ni mäter med? Dyr?
Anders
Nix, 135 pengar för 15 meter. Räcker till många basar det...Musikanten skrev:Tag vanlig kopplingstråd. Behöver inte vara tjock...
Du såg tydligen mitt tips om kopparfolie. Den var väl inte dyr?