Dåligt jordade caviteter i Squier CV Jazz Bas

Prata om mickar och elektronik
midiper
Medlem

Dåligt jordade caviteter i Squier CV Jazz Bas

Inlägg av midiper »

Då jag hade en del brum från min Squier Classic Vibe, speciellt från stall pickupen så tänkte jag gå till botten med problemet. Till min förvåning så bestod jordningen av målad ledande färg! Det visade sig också att den var så dålig (mellan 96-135 ohm) beroende på var jag mätte på den främre caviteten. Det visade sig också att jordningen till caviteten till stallpickupen var obefintlig, det saknades en jordledning!

Sagt och gjort så tog jag och jordade allt med koppartejp, drog också en jordkabel till caviteten till stallpickupen.

Resultatet blev under 1 ohm i båda caviteterna och en brumfri Jazzbas!
Priset var en kvälls arbete, koppartejpen hade jag redan.

Bild

Bild

Bild

Bild
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Ha! Nästan exakt så gjorde jag med för ett tag sedan - med (nästan) samma bas! :D
(Jag har en Squier James Johnston - i princip en CV fast i LPB och med matching headstock.)
Och min brummade också förut och är nästan helt tyst nu, även med bara en mick igång. Bra blev det iaf! :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Det där vore nog en bra övning på ett par av mina basar också.
Var hittar ni koppartejpen och vad kostar den?
Medlem i PB50+
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Det går lika bra med aluminiumtejp från biltema mfl. Då menar jag den typ av "tejp" som består av el aluminiumfolie med klister på, alltså inte "silvertejp" och liknande.
Jag tror denna kan funka:
http://biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerin ... ejp-29650/

Det är dock viktigt att se till att det blir kontakt mellan alla ytor. Mät resistansen efterhand som du jobbar.
Jag har förresten även tejpat på baksidan av pletrumskyddet.
midiper
Medlem

Inlägg av midiper »

Jag fick min rulle av en kille för många, många år sedan. Såg att ELFA har, men svindyr!

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =80-904-66

Lät ju bra med tipset om El-Temas alufolietejp. Fungerar säkert minst lika bra och kostar bara en bråkdel!
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Sniklösning

Inlägg av Lowlife »

Har kört med vanlig köksaluminiumfolie och dubbelhäftande tejp alternativt lim.
Funkar utmärkt. Har på känsliga mikar klätt in hela paketet i folie, det går fint om man har lösa kåpor, så syns det algrig. Jag löser jordförbindelsen genom att lägga en tråd som klämmer mot folien på lämpligt ställe. Har alltid blivit totalt brumfritt.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
OldGowrie
Medlem

Inlägg av OldGowrie »

fieldflower skrev:Det där vore nog en bra övning på ett par av mina basar också.
Var hittar ni koppartejpen och vad kostar den?
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... cts_id=805
Come to the Dark Side, we have cookies.
A_Warning
Medlem+

Re: Sniklösning

Inlägg av A_Warning »

Lowlife skrev:Har kört med vanlig köksaluminiumfolie och dubbelhäftande tejp alternativt lim.
Funkar utmärkt. Har på känsliga mikar klätt in hela paketet i folie, det går fint om man har lösa kåpor, så syns det algrig. Jag löser jordförbindelsen genom att lägga en tråd som klämmer mot folien på lämpligt ställe. Har alltid blivit totalt brumfritt.
Det är ju trevligare med koppar för att man kan löda fast ledare i det. Men all koppar tejp är ju löjligt dyrt och trixigt att få tag i. Jag brukar använda aluminiumfolie och limpicka. För att jorda brukar jag ta en liten skruv och fästa jordkabeln med i basen.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Re: Sniklösning

Inlägg av magstorm »

A_Warning skrev:
Lowlife skrev:Har kört med vanlig köksaluminiumfolie och dubbelhäftande tejp alternativt lim.
Det är ju trevligare med koppar för att man kan löda fast ledare i det. Men all koppar tejp är ju löjligt dyrt och trixigt att få tag i. Jag brukar använda aluminiumfolie och limpicka. För att jorda brukar jag ta en liten skruv och fästa jordkabeln med i basen.
+ på den
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
healons
Medlem+

Re: Dåligt jordade caviteter i Squier CV Jazz Bas

Inlägg av healons »

Blir det inte jordat om man klär baksidan av pskyddet i aluminiumtejp och tejpar upp en bit av aluminiumtejpen på kroppen så den och pskyddets tejp har kontakt?
Min Pbas blev knäpptyst!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Om man vill löda fast jordledaren...
Här finns koppartape för överkomligt pris:
http://www.electrokit.com/koppartejp-2-15m.49327" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

A_Warning skrev: Det är ju trevligare med koppar för att man kan löda fast ledare i det. Men all koppar tejp är ju löjligt dyrt och trixigt att få tag i. Jag brukar använda aluminiumfolie och limpicka. För att jorda brukar jag ta en liten skruv och fästa jordkabeln med i basen.
Kan man inte köra aluminium över allt och en liten snutt koppar där man ska löda jorden?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Går alldeles utmärkt annars med vanlig jäkla 'grillfolie' och sen lägga en spretig flertrådig ledare under, det ger perfekt kontakt mellan alla kaviteter (bakom mickarna och kontrollerna) som man sen kopplar ihop med stall, pot-höljen, och jord.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Ente skrev:Går alldeles utmärkt annars med vanlig jäkla 'grillfolie' och sen lägga en spretig flertrådig ledare under, det ger perfekt kontakt mellan alla kaviteter (bakom mickarna och kontrollerna) som man sen kopplar ihop med stall, pot-höljen, och jord.
Funkar det till hattar också? Behöver nog en sån.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Man ska alltid ha foliehatt på sig om man inte står på fuktig jord :-)
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

Ursäkta en korkad fråga. Det här med el, spänning, ledare etc. är inte min grej.
Jag har köpt koppartejp på nätet, från elektro kit, och jag har klätt in både hålet där mikarna och potarna sitter.
Det brummar fortfarande...
Vad är det för slags mätare ni mäter med? Dyr?

Anders
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Har tejpen kontakt med jord?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

brempa skrev:Ursäkta en korkad fråga. Det här med el, spänning, ledare etc. är inte min grej.
Jag har köpt koppartejp på nätet, från elektro kit, och jag har klätt in både hålet där mikarna och potarna sitter.
Det brummar fortfarande...
Vad är det för slags mätare ni mäter med? Dyr?

Anders
Enbart koppar- eller aluminiumfolie gör ingen skillnad. Du måste dra en sladd till en punkt som är jordad, förslagsvis till någon av potentiometrarna. Då leder du bort brummet ner till jord, lite populärt uttryckt.

Mätaren du ser är ett vanligt universalinstrument för en hundring på närmaste byggmarknad eller Clas Ohlson. Du ställer den i ohm-läget och den ska då visa 0 ohm. Om du inte har kopplat någon sladd än, så börja där. Då kan du vänta med att köpa universalinstrument och lägga pengarna någon annanstans. Om det fortfarande brummar, trots sladd, är det bra att kunna mäta.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

Ah, förstår :-) nej jag har inte gjort annat än tejpat och nästan skurit sönder fingrarna. Det var ett jävla pillande. Gissar att jag då löder den nya tråden, från någon plats i ihåligheterna, förslagsvis där mickarna sitter, till samma plats/pot som jordsladden som går genom kroppen och dyker upp och spretar under stallet.

Vad skall man ha för tråd? De som finns är lite tjockare trådar klädda i "tyg/tråd", inte plast. Skall se om jag inte kan fixa en bild eller två...

Tack för tipsen så länge. I vissa avseenden är jag handikappad :-)

Anders
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

Så här fint blev det med all koppar...

Bild
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Tag vanlig kopplingstråd. Behöver inte vara tjock...
Du såg tydligen mitt tips om kopparfolie. Den var väl inte dyr? :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

brempa skrev:Så här fint blev det med all koppar...

Bild
Stiligt!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

Musikanten skrev:Tag vanlig kopplingstråd. Behöver inte vara tjock...
Du såg tydligen mitt tips om kopparfolie. Den var väl inte dyr? :D
Nix, 135 pengar för 15 meter. Räcker till många basar det...

Är det någon dom behöver så vet ni var det finns
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

En annan betydligt enklare lösning än att tapetsera med koppartejp är att göra som det är gjort t.ex. i min jazzbas. Tunn kopparplåt med fastlödd jordkabel i bottnen på kontroll- och mick-urgröpningarna. Det tycks räcka, för den är väldigt tyst för att vara jazz.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Jag håller på och brottas med min Jazz nu. Om jag löser det så ska ni ha tack. Varför föds man inte med dem här kunskaperna?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Skriv svar